Alla inlägg den 26 mars 2015

Av Jenny - 26 mars 2015 14:43

Ja man kan ju inte påstå att det är ett väder man njuter utav...Kallt, blåsigt & grått..

Men om man ska tro på vad tidningarna säger så ska ju våren & värmen vara på väg.

 

Igår var det ju våffeldagen men här åt vi inga våfflor, ingen av ungarna är speciellt förtjust i det, Melody var som liten men inte nu längre, lika så med pannkakor eller plättar, hon blir mer & mer lik mig på den fronten =)

Så våfflor & pannkakor är en bristvara här hemma vilket inte gör mig ngt då jag tycker det är mer av en bukfylla mer än vad det är mat...

                                                             

Jag ser så mkt av mig själv i båda mina barn vilket gör att man blir alldeles varm i hjärtat!

Visst finns det lite av deras pappor i dem men jag ser bara min del ;) För visst är det väl så, man vill väl se sina drag som mest ;)

Idag gjorde det dock ont i mamma hjärtat då Anton ringde ifrån skolan och behövde hämtas, han hade fått migrän =(

Han har bara haft migrän en gång tidigare , då visste han inte vad det var men den här gången så visste han vad som skulle komma...

Så nu ligger han på sitt rum med neddragna persienner & rullgardin & en spann...För han har den sortens migrän som gör att han kräks ( stackarns kille).

                                                  
              

Migrän är ngt jag inte äns skulle önska på min värsta fiende! Och definitivt inte mina barn!!!

Men han har ju lite tur, han har ju en lilla syster som passar upp på han vilket gör att han kan köra lite extra med henne, de är så otroligt gullig med varandra när den andra är sjuk.

Så ikväll blir det barnens val av mat, Anton får välja det han vill ha, det han tror att han kan få ner & Melody får då i sin tur välja det hon vill ha, hon har redan tippsat mig om att hon vill ha broccoli gratäng med kassler...

Anton vet inte vad han vill ha och det kan jag förstå, så vi tar det som det kommer där!

                                                  
       

Nu ska jag försöka att locka med mig hundarna ut i denna storm, men som det ser ut just nu så kommer inte Jumjum att lämna lill husses sida & Fia hon ligger under filten och kommer antagligen inte att röra sig ur fläcken...Sessan ja hon hänger alltid på oavsett väder..







Av Jenny - 26 mars 2015 08:55

Ja fast inte till oss tvåbenta utan till de fyrbenta vännerna.

Jag har de senaste åren gjort mkt av mitt hundgodis själv, då jag vill ha lite koll på vad jag stoppar i mina hundar.

Men visst så köper jag hundgodis oxå, då är det Planet Pet som gäller :

                               

Deras frysrokade kött är toppen som belönings godis med även kanon för topping av maten, det är bara att smula över maten om man har en hund som är kräsen eller bara har svårt att få i sig frukosten.

Anka kyckling twist     fisk  kycklingfilé  

Dessa använder jag oftast efter kloklippning och träning på hemma plan.

Men ska jag iväg & träna så är det mer av det hemma gjorda godiset som faller de små i smaken.

Idag ska här göras :

Blodpuddingsgodis

Gör så här:

1)      Sätt ugnen på cirka 80-90 grader.

2)      Ta en färdigköpt blodpudding, gärna sockerfri, och dela den i små tärningar.

3)      Torka sedan tärningarna på en plåt i ugnen i cirka 40 minuter.

4)      Ställ gärna ugnsluckan på glänt efter torkningen så att fukten försvinner.


Torkad lever

1)      Sätt ugnen på 125 grader.

2)      Koka levern i ett par minuter (så att den blir mer lätthanterlig) och skär sedan i bitar.

3)      Torka sedan bitarna på en plåt i ugnen i cirka 2 timmar.

4)      Låt stå och torka över natten.


Torkad kyckling

1)      Koka kycklingen och låt den sedan svalna.

2)      Ställ in i kylen över natten.

3)      Sätt ugnen på 100 grader.

4)      Skiva kycklingen tunt och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

5)      Grädda tills bitarna börjar torka och vänd dem ungefär en gång i timmen.

         Det kan ta några timmar innan bitarna är helt torra. Bitarna ska gå att bryta sonder.

6)      Låt stå kvar i ugnen över natten.


Så idag ska ugnen få jobba en del, jag gör inte så mycket åt gången av dessa utan gör lite men ofta =)

       

                                         

Uppskattat är det iaf =)



Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards