Direktlänk till inlägg 29 april 2016

Fullfölja ett nej

Av Jenny - 29 april 2016 07:15

Är ju ngt som många har det väldigt svårt med..

Man börjar med ngt eller tar åt sig att göra ngt men orkar egentligen inte göra det, då är det bra om man kan säga nej.

Att inte kunna säga nej är ngt som jag har det väldigt svårt med, även att fullfölja när det kommer till vissa saker, men då är det bara mig själv det berör.

Men just det här med att säga nej är ngt som kan vara väldigt svårt.


Jag erkänner att jag ofta har svårt att säga nej vilket inte gör mig eller den jag inte säger nej till, jag gör det men kan sucka och muttra här hemma, men gör alltid mitt bästa oavsett.

För jag har ingen annan att skylla på än just mig själv ;)


Men varför är det så svårt att säga nej?

Ja det är ngt som jag ofta funderar på, jag har dock blivit en aningen bättre, men det är minimalt dock...

Det som är så tråkigt är att det finns så många som utnytjar detta, de vet att personen i fråga inte säger nej.

Visst kan man tycka att det " bara" är att säga nej, men det är ju inte så lätt alla gånger, för man vill ju inte såra eller verka ointresserad, men det är svårt!


Men ngt som är lätt är ju att ge andra råd, säga till andra att de i sin tur måste säga nej, och det är ju en aningen komiskt...


Men hur är det med att fullfölja ett åtagande då?

Vissa har jätte lätt att göra det medans andra har det svårare, jag är en av de som i vissa lägen har det svårare, men som sagt det är bara när det kommer till  mig själv.

Tex banta, träna och sådana saker.

Men att fullfölja ett åtagande gentemot andra det är mkt lättare.

Men det blir kanske mer av ett tryck då?!?

Men som sagt varför vill många ta på sig ngt som man vet att man inte har tex ett intresse i , varför säga att man ska göra ngt bara för att låta intressant, men sedan i verkligheten bara skylla ifrån sig på ditten och datten tom på andra.

Man har inte ens "råget" i att stå för att jag tog åt mig men har egentligen ingen lust eller intresset, utan jag tog åt mig bara för att...

Aå att lära sig att säga nej och att fullfölja är ngt vi alla till mans kan träna på, ett nej innebär inte att du är elak eller ointresserad, om du inte kan säga nej på en gång, testa att säga jag ska kolla, återkommer, då kanske du står dig starkare i ditt kommande nej =)


Lyssna inte så mkt på vad andra tycker och tänker, sträck på dig och gå den väg som fungerar för just dig, jag lovar du kommer att må så mkt bättre, för det du kan fråga dig själv är

-Vad är det värsta som kan hända??

Ja vad är det värsta som kan hända om du säger nej, om du sätter dig och de dina i första rum.

-Vad är det värsta som kan hända om du inte sätter dina mål och ambitioner högre än vad du själv orkar sträva efter?


-Vad är det värsta som kan hända??


Ni ser, så lätt att ge råd, men att sedan själv följa dem, inte lika lätt alla gånger ;)



 

 
 
Ingen bild

Akilles människa

1 maj 2016 21:19

där har du kommit nått på spåren. det är svårare att säga nej till att hjälpa andra än vad det är att säga nej till sig själv.. finurligt tänkt :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards