Direktlänk till inlägg 14 februari 2018

Sömnlöst

Av Jenny - 14 februari 2018 11:25

Ja just nu så går hjärnan på högvarv och tankarna snurrar...


Några av er vet redan detta, men för er som trillar in så tar vi en liten tillbakablick/ för er som redan vet, en recap.


För snart 3 år sedan så fick jag diagnosen livmodertapps cancer, vilket resulterade i en hel det resor till sjukhuset för olika undersökningar och röntgen tillfällen. En del gjordes här på "hemmaplan" på Gävlesjukhus, men även en del i Uppsala och operationen gjordes i Uppsala, men hjälp av en ny teknik, vilket innebar att jag slapp ett stort snitt och "kom undan med titt håls kirurgi" 6 små hål i magen och utgång genom slidan.

Det jag inte visste vilket inte riktigt framgår i min journal är att de har lämnat en äggstock.

                   

Jag har alltid trott att jag varit helt "tömd", men jag ska inte heller svära på att de inte har talat om detta för mig, för med handen på hjärtat så är det nog en del information som tilldelats som inte har fastnat hos mig, för som ni kanske förstår så var det en hel del turbulens i hjärnan hos mig.


Man kan ju tänkas att de lämnat den pga hormoner, men det har jag fått utskrivet och äter tabletten Femanest för att just för hjälpa kroppen med.

Men sedan så är allt annat bort opererat, plus marginal på ca 3-5cm runtom slidväggen.


Det första året så gick jag på återbesök var tredje månad och allt har sett bra ut, jag har dock bytt läkare vid 3 till fällen men har nu de senaste 2 åren haft samma läkare vid mina kontroller.

Efter ett år så läggs besöks tiden var 6:e månad och så rullar det på i ytterligare 4 år, så sammanlagt så är det kontroller i 5års tid efter ingrepp.


Det finns sedan lite annat runt just den typen av cancer som jag hade, den enligt läkarna brukar inte sitta där den satt på mig, och den är aggressiv, därav att de tog med större marginaler än brukligt.

Jag har även haft vätske ansamling, som gjort att det blivit extra kontroller och prover tagen för att kolla vad det är och att det inte varit. 

Vilket görs under bedövning från midjan och ned, på dagkirurgin.


Nu undrar ni säkert varför jag tar upp detta igen, jag är ju "frisk"


Jo det är nu så att jag var på den rutinlagda kontrollen i torsdags ( 8/2) i Gävle, och det framkom en förändring på den kvarvarande äggstocken vilket nu gjort att jag lämnat nya prover och ska in på röntgen.

Jag vägrar måla "fan" på väggen utan försöker att hålla mina tankar åt det mer positiva hållet, men måste erkänna att det är lättare sagt än gjort den här gången =/


Jag har redan fått en tid till röntgen, den damp ned redan i måndags, men dock inte i Gävle utan det blir en tripp till Söderhamn på Onsdagen den 21/2, då det finns begränsat med tider här i Gävle.

Jag är otroligt glad över att det går fort, men jag är ändå osäker och inte så sugen på denna roadtripp..

men ju fortare desto bättre!


Varför väljer jag att öppet lägga upp det här i bloggen? Jo för att det är ett otroligt skönt sätt att få ur sig sina tankar och bara låta det flöda.
Det är inte det att jag inte har nära och kära att ventilera detta med, för det har jag.

Syster, man, vänner och arbetskollegor, alla är helt underbara.

Men det är ändå skönt att bara få lägga det på print.

Ja det är öppet och i mångt och mycket intimt, men jag vill även uppmana alla er kvinnor att gå på era kallelser till cellproverna, för detta var där detta uppdagades för min del.

För det var inget som jag märkte av i min vardag...


                                                   


       







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Skapa flashcards