Alla inlägg under februari 2017

Av Jenny - 27 februari 2017 08:45

Sandviken och bandy..


Ja jag tänkte spinna vidare lite på gårdagens inlägg.

Det har pratats och skrivits mycket i media här i Sandviken om just Göransson Arena och vad den byggdes för/ till.

Den ekar oftast tom och man klagar över att den inte används till sin fulla kapacitet.

Men det är svårt att fylla en arena som denna i en stad som med handen på hjärtat är på väg att dö ut.


Det är allt för många som tycker att det var "bättre" förr, det är för dyrt osv, och med den inställningen så kan en stad dö ut vilket denna lilla guldklimp faktiskt är på väg att gör.


Se bara på kommentarerna kring bandyn, det var bättre förr, för då fick man ta med sig portföljen, stäng baren, låt oss ta med spriten in, men var det verkligen så många fler på bandy när den spelades ute? Var det inte bara så att det verkade så, mindre läktare och ca 2000 personer, för vi pratar ändå om en liten ute läktare som inte tar så många flera kontra en arena som tar strax under 5000...


Tittade lite på publik siffran ifrån matchen VSK - Saik igår som var i ABB arena, 3500 personer var där, visst nu är Västerås en större stad men priserna på biljetterna är i stort sett densamma, så varför är Västeråsarna villig att betala men inte Sandvikarna?

Att skylla på priser och att inte få ta med portföljen är för mig en dålig ursäkt, varför inte bara inse att bandyn inte är lika stor längre och göra något åt det?

Försök att ruska liv lite i denna lilla stad, se till att ha större tålamod med den äldre generationen och få ut den yngre, bort från datorer och tv spel ;)


Göransson Arena oavsett vad den byggdes för så måste den tas till vara på bättre, fler små evenemang som drar in pengar men inte kostar så mycket för personer att gå på, ja där är det bara fantasin som sätter stopp.

För får du in mer personer i arenan för en mindre entré avgift, så kommer även pengarna in, kontra att den ekar tom..

Att där säga att bandyn är ett hinder stämmer ju inte, det går alltid att lösa, för hur ser det ut under resten av året? Det ekar lika tomt där och då kan man inte skylla på att isen ligger.


Men vad drar då folket?

Ja det kan man ju en bra fråga.


För självklart kostar det, det vet vi, men man kanske ska sänka priserna just där man vet att det kan dra in fler besökare, för att öka omsättningen.

För det är ändå min känsla över det hela, allt är för dyrt för Vikarna, det ska helst vara gratis, för man är på något sätt inte villig att betala eller se kostnaderna kring just ett arrangemang..

Ja nu är det inte alla som tänker så men de flesta tyvärr.

Och i dessa fall så "vinner" de flesta.


Så vad ska man göra för att få livet tillbaka i denna lilla stad?

Ja det är en fråga som de som sitter en aningen högre upp i kedjan bör ta sig en funderare på, vad är det som gör att centrum inte fylls av affärer, är det Valbo?

Hur lockar vi ut Sandvikenborna på vintern, hösten, våren.

Hur får vi våra butiker att bli kvar i centrum?

För på sommaren så är det mer liv och rörelse, vilket är lite självklart, för vem vill sitta inne då?

Vad gör vi för att stärka gemenskapen i vår stad?

Där kan jag ju tycka att bandyn och fotbollen borde dras upp, men visst alla är inte sportintresserad, men man kanske borde öka intresset både spel mässigt och supporter mässigt hos våra unga, för även om de inte vill spela så kanske det vill hejas på =)


Väck våran underbara stad till liv igen, oavsett årstid   

För det är en stad att vara stolt över!







Av Jenny - 26 februari 2017 15:23

och sport är något jag inte riktigt får ihop.


Jag menar, vi styr in våra barn i olika sport grenar för att de ska undkomma just alkoholens inverkan, och då menar jag inte bara själva utövandet utan även det som kretsar kring just sporten.

Men det är allt för många "vuxna" som ser detta som ett tillfälle att få dricka , och nu menar jag inte bara en öl utan man ska vara redlös och ibland rentav otrevliga.


Det som fick mig att fundera var när sonen kom hem efter en supporter resa i bandyn tecken, för att en borta match mot VSK, och när han kom hem så var han jätte besviken, just pga alkohol, för han kunde inte förstå hur det kunde vara så viktigt att man behövde ställa sig i mitt gången på bussen och säga nu dricker vi för det är fest, och detta på vägen dit med en del yngre barn i bussen.


Vilket för mig blev en stor besvikelse, men jag tror den största besvikelsen kom nog iallafall kom ifrån sonen, för han vill nu inte åka på borta matcher så länge det ska gås in med den attityden kring bandyn, han ser nu mer och mer vad alkoholen gör med människor och han gillar det inte vilket gör mig stolt som mamma, men samtidigt ledsen, att han inte vill åka =(


Jag vet att han kommer att testa alkohol så småning om, men så länge han håller sig ifrån desto gladare & stoltare blir/är jag =)


Jag sitter sedan och läser i olika forum när det just nu disskuteras stort om och kring  Göransson Arena här i Sandviken, där det kommer upp om vad Arenan är byggd till / för.

Många vill att just bandyn ska flyttas ut igen för att de inte får ta med "portföljen" in, vilket jag ser nämnas i allt för många kommentarer/ trådar, men sedan se hur samma personer tycker att det är så dåligt i att många går till baren i pausen för att sedan inte komma tillbaka utan står kvar i baren.

För mig så är det ju bättre att de står kvar i just baren om de vill dricka ( fast hellst skulle ju jag vilja att det inte serverads alkohol över huve taget) för de övriga av oss som går på bandyn just för bandyns skull och inte alkoholen kan ju tycka att det är skönt att slippa de onyktra personerna..


Arenan är vad jag har förstått byggd för olika evenemang vilket för mig oxå är bandyn inräknad, så hur det kan komma sig att man inte kan lägga upp olika aktiviteter som täcker kostnaderna för just Arenan, är för mig förvånansvärt, men nu kom jag lite i från det ämnet jag startade på...


Jag är inte nykterist, utan har i min ungdoms dagar festat loss, men jag skulle då aldrig ha kommit på tanken att som suporter till ett sport evenemang se det som en chans att dricka mängder av alkohol.

Men man ser det på allt för ofta i supporter klackar,vilket för mig är tråkigt, kan man inte heja fram sitt lag utan alkohol?

Kan man inte ha det lika kul utan?


Jag är ju lite på det spåret att alkohol ska njutas av på äldre dagar, inte drickas för att bli oredlig, för det finns verkligen inget värre för mig att se vuxna människor ragla fram och inte kunna ta hand om sig själv eller bete sig..

Och vad jag menar med vuxna är 25 år och upp ;)


Så vad är nu vitsen med att dricka alkohol på ett sport evenemang?

Jag förstår det verkligen inte =/





Av Jenny - 25 februari 2017 18:29

en dag som har gått i shoppingens tecken =)

Mattias har jobbat men dottern och jag har gjort Valbo.

Vi passade på att köpa nya skor och toppar,, för det är ju ngn som växer så det knakar... Ja båda barnen gör ju det....


Kvällen rundades av på O´ Learys med hela familjen, god mat och många skratt, men ni ska ju inte tro att jag fotade ngt, ångrar att jag inte fotade maten för den var ngt extra =)

Men sådan är jag *s*



Nu har jag landat i soffan en stund för att sedan för ett litet ryck, för i morgon så är dagen bokad för Bio besök =)

 

Av Jenny - 25 februari 2017 00:45


Grattis på din födelsedag!


Hipp Hipp Hurra, det är Melodys födelsedag.

Idag blir du 10 år =)

Hua vad tiden går fort!!


       

Av Jenny - 23 februari 2017 18:57

Ja det är nog väldigt nära hur jag känner just nu!

Det är nog väldigt svårt för någon att förstå som inte känt så att veta riktigt hur illa det är.

Man kan inte riktigt förklara , utan det bara låser sig känslomässigt.


Jag har aldrig haft en sådan känsla förut, utan blev bekant med den efter min cancer operation. Men inte direkt efter utan det tog tre månader innan det på något vis slog mig, jag blev bara sittandes med tårarna rinnandes och en ständig panik känsla. Det är riktigt svårt att förklara, men den är tuff och så vill jag aldrig må igen!

Jag hade ju turen att träffa en helt underbar sjuksköterska som såg till att jag fick hjälp samma dag som jag ringde in, där fick jag sedan träffa en överläkare som satte ord och känslor på allt jag inte kunde, han  gav mig tabletter för sömn och även för måendet, inget man vill erkänna men det var verkligen ett måste.


Dessa tabletter äter jag inte idag och har inte ätit på 8 månader, jag har klarat mig så bra utan.

Nu undrar ni säkert vart jag vill komma? Knappt jag vet det själv, men känner att jag måste få ventilera, få ur mig känslor som jag inte kan ge uttryck på till delar runt mig.


Jo känslan är till baka och jag har så svårt att förklara för de i min omgivning hur jag verkligen känner, min man och syster förstår precis, men det finns ju fler i omgivningen, men jag förstår dem samtidigt.

Har man aldrig mått så eller ens haft den känslan över maktlöshet över sitt mående så är det väldigt svårt att förstå.

Att må dåligt ja det har vi nog alla gjort vid något till fälle i våra liv, men det här är "större" än så.

det är jätte svårt att förklara, men man kan inte sluta vara ledsen, man rår inte på sina känslor eller tankar.


Det handlar inte om att få andra att tycka synd om en, eller måla upp att man mår dåligt utan det är en känsla som gör att man inte fungerar =´(

Jag är livrädd att jag ska "slå" hårdare i backen den här gången, men vet inte hur jag ska göra för att förklara detta utan att låta gnällig...

Jag ler och säger att allt är bra, men när jag i själva verket bara vill grina, så fort någon säger ngt eller tittar på mig så är tårarna nära..

Jag vill verkligen inte må så här, jag vill att min glädje ska vara äkta! Jag vill inte behöva tvinga mig själv ur sängen varje morgon, men det är precis det jag gör...


Jag vet vad jag borde göra men jag gör precis som fösrta gången, jag biter i hop och trampar vidare  och hoppas att det ska gå över.


Det som gör mig mest ledsen är att jag den här gången har fått dessa känslor över något litet, något som inte alls räknas, inte alls som förra gången, utan en liten förändring som har gjort att min mentala hälsa har tagit en djupdykning...


Jag vet nu att jag ska träffa denna läkare måndagen den 6/3 inför kommande operation, och funderar allvarligt på att prata med han då, men jag vet vad han kommer att säga, jag vet att han kommer att titta på mig och säga sluta var så stark, sluta med dina måsten.

Men det är svårt, jag är ju den jag är och har varit de senaste 39 åren, det är ju inget man ändrar bara så där oavsett om man vill eller inte!

Men tro mig jag har försökt och till viss del så har jag ändrat mig, men det är ju inget man bara gör.

För sen är det ju lite så att när man sedan mår bättre så faller man gärna tillbaks i gamla spår, vilket jag måste erkänna att jag har gjort.

Jag trivs ju med att vara den jag är, men inte just nu.

Känslan att vara otillräklig är överväldigande...


Paniken jag känner är skrämmande! Den har ett grepp som jag inte kan bli av med...

Vet inte vad jag ska göra.... Gråter, sover, försöker att sköta mina vardagliga sysslor så att ingen ska se, ingen ska se hur nära kanten jag verkligen är, kanten som närmarsig över en sådan liten sak, men som för mig just nu är gigantisk och något jag inte kan styra över :´(

Men släpp det har jag fått höra, inget att göra, det går snart över.. Häng inte upp dig på det, det är ingen skillnad...

Dessa ord är för någon så enkla, så lätta att ta till sig, men inte just nu, det är låst, men så svårt att förklara...

Empati för något man inte vet ngt om är svårt och det finns nog ingen som mår som jag som skulle begära ngt annat.

Men min känsla är verklig, den är inte på hittad, om jag hade kunna komma över den så hade jag gjort det, Jag lovar!

Men jag är fast, fast i en spiral på väg nedåt....

Av Jenny - 19 februari 2017 19:46

vackraste hund blev i går utsedd.

Igår så var det dax för Gästrike & Veteran Mästaren att gå av stapel.

Vi samlas med Bir, Bim och cert vinnande hundar för att tävla om Gästriklands Vackraste hund.

Ja jag tävlar inte jag är speaker, men jag får njuta av dessa vackra hundar och deras trevliga ägare =)


Tyvärr så hinner jag inte fota själv men igår så "lånade" jag ut luren för att få några foton under slutet av kvällen,

så när jag skulle titta på bilderna så möts jag av dessa två pumor ;)

 


God mat och super trevligt bordssällskap gjorde kvällen till en succé =)

En av mina bordskamrater hamstrade på bestick vilket gjorde oss andra en aningen fundersam , men ett nytt par för varje tugga, ja varför inte *s'*

 


Vinnaren av Veteran Mästaren blev i år Jangel´s Top Model, en afghanhund född 2008, Tvåa blev Mudi Tiken Mog-Ur´s Mrs Trill som är född 2006.


   


Vann Gästrike Mästaren gjorde den Engelska springer Spanieln Picabo´s Wösser en hane född 2014 andra platsen fick Afghan hanen White Infinity´s Faraday Effect även han född 2014

   


Grattis till alla vackra hundar som var på plats i går =)


Temat för kvällen var Rocka Billy, tyvärr så blev det inte några bilder tagna när det var dags för domarna att kora kvällens bästa klädsel, men det var många som faktiskt följde temat, jag var dock inte en av dem ;)

   


Domare för kvällen var Jan Törnblom & Joakim Olsson, två riktigt trevliga herrar =)

 

Av Jenny - 15 februari 2017 08:52

motivationen tryter och hjärnan vill mer.

Ja det är inte en lätt kombination... Men där är jag nu.

Jag står still vikt mässig vilket jag vet är bra då kroppen måste få "åter" hämta sig men jag vill ju ner mer.

Min mål vikt är 65 och jag står nu på 73kg.

Man ska inte stressa det vet jag men det är ju så kul när det händer något med kroppen man jag vet också att hjärna och kropp måste hänga ihop och det är ju inte alltid det lättaste.

Min viktresa har ju inte varit lätt men det har ändå gått fort, så att låta kroppen vila är ett måste!

Meeennnn....


Jag har ju nu i ett års tid gått på gym minst 3 dagar i veckan men jag känner nu att jag måste byta form när det kommer till träningen då jag drar mig allt oftare att gå och träna, och jag vet med mig själv att börjar jag med det så kommer det bara att bli värre och värre och till slut så står jag och betalar för något jag inte använder..


Så i måndags så tog jag beslutet att säga upp mitt medlemskap på gymmet för att börja med något annat, jag funderar på lite hopp och studs eller simning. Ja något kommer jag att göra, och nu när jag vet att jag kan springa utan att knäna krasar så kommer jag så fort gångbanorna är fria ifrån is att börja springa , både med och utan hundar =)

Vi pratar inte om mil utan några km bara för att hålla rörelsen igång!


För något jag har kommit underfund med under det gångna året är hur mycket jag har saknat träningen och i och med det hur mycket jag har saknat den typen av träning som mina Greyhounds gav mig.

Så funderingen har ska jag ärligt säga kretsat en hel del kring att kanske man skulle ta klivet tillbaks till hundkapplöpningen.

Inte bara just för träningens skulle, för träna hundarna som finns här hemma gör jag ju redan men inte på samma sätt som en Greyhound!

Men samtidigt så trivs jag ju med den typen hund aktivitet jag gör idag, hundutställning, fast jag inte visat så mycket i ringen vilket jag ändå hoppas jag ska ta mig ur, och in i ringen igen för jag tycker att det är kul.

För oavsett sport/ hobby så är det gemenskapen jag trivs med, plus att den kombineras med mina pälsklingar =)


Men focusen ska ligga på min träning och något jag tycker är kul, varierande, för jag blir lätt uttråkad har jag märkt!

Jag vill att träningen ska vara kul och motiverande och det för mig just nu är inte gymmet de!!





Av Jenny - 12 februari 2017 21:45

Ja att en växande valp behöver en del annat i sitt närings intag är ju något man har forskat fram över åren, för förr så gick det bra att ge vuxen foder direkt, många uppfödare kör på den linjen även idag vilket jag inte säger är fel, men de som växande individer precis som barn behöver mer än vad vi vuxna behöver.


Men hur är det då med att ge våra vuxna djur ett valp foder?

Ja min fråga är då - Vad är det din hund saknar? Vad är det som gör att du ger ett valpfoder som inte ett vuxenfoder kan ge?

Många gånger så tror jag att det handlar om de billigare fodren man faller på vid dessa tillfällen, men innehålls förteckningen säger allt..


Sammansättning: Spannmål (ris 10%), kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter (lax 15%), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker, ägg och äggprodukter (ägg 1,3%), mineraler, jäst.


Men den riktiga tankeställaren fick jag när en vän till mig som har kastrerat sina två hanhundar fick rådet att ge valpfoder som ett diet foder av en känd färskfoder leverantör, min reaktion var nej nej nej

För om du ska ge detta foder till en hund som är tjock och behöver gå ner, vad gör det då med en valp?

Vi satte oss sedan ner och jämn förde detta valp foder med deras energi foder och det skilde en % i protein & fett halt, en %.... Så hur ska det då gå att banta en hund på detta?

Och varför har man då ett light foder?

Frågor vi ställde denna kunniga person men inte fick ett bra svar på tråkigt nog.


Valp

Näringsdeklaration

Protein15 %
Fett16 %
Kolhydrater0 %
Torrhalt

33 - 35



Vuxen active

Näringsdeklaration

Protein16 %
Fett15 %
Kolhydrater0 %
Torrhalt33 - 35 %
Aska5 %
Kalcium0,9 %
Fosfor0,6 %


Ett light foder är inget som jag rekomenderar att ge på "hel"tid men ett allternativ att få ner din hund i vikt, men det gäller ju inte att bara ge fodret och tro att din hund ska gå ner i vikt, utan man måste verkligen tänka på vad man ger sin hund utöver fodret och även hur mycket den får röra på sig.

För alla individer är olika, precis som vi människor, en del kan äta vad som hellst utan att gå upp medans vissa bara kan tänka tanken på godis och gå upp ;)


Ja nu skrapar jag ju bara lite på ytan när det kommer till det här med foder och det är ett ämne man kan gå mycket djupare i, men det är alltid lika intressant att gå ner på djupet i =)


 


Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards