Direktlänk till inlägg 24 februari 2015

Anonym

Av Jenny - 24 februari 2015 07:35

Ja det är ju ngt vi alla vet att du inte helt & fullt kan vara på nätet.

För på ett eller annat sätt så lämnar du ett digitalt spår.


Visst kan du till viss del dölja dit ip nummer eller rent av byta ip nummer, men att vara helt anonym kan vara svårare.


Som sagt vi lämnar alltid ett digitalt spår efter oss, men är du en riktigt duktig data människa så kan du göra det svårare att hitta just din ip adress.


Visst finns det sighter som gör att du kan dölja eller lägga din ip adress i ett annat land,

 Anonine  PrivatVPN  Dold.se  Mullvad  doltIP


Ja dessa sighter är bara några att nämna.


För när du surfar på nätet, laddar hem filer från andra eller skickar e-post lämnar du alltid avtryck, ditt IP-nummer hamnar ex i loggar. Ibland kan det vara så att du inte vill att någon annan ska kunna ta reda på vilka webbsidor du besökt, varifrån du skickat e-post eller vilka filer du laddat ned. Ibland kan det vara så att man av olika anledningar inte vill surfa med sitt ordinarie IP-nummer utåt sett.

Du vill smyga utan att bli sedd.

För att bli anonym så krävs någon form av program eller tjänst som döljer ditt IP-nummer, eller rättare sagt skickar en felaktig adress till motparten.

 

Men varför vill man dölja sin ip? Ja det finns säker lika många anledningar som det finns sighter, jag är ju en av många som inte gör det, som inte ens skulle komma på tanken att göra det, då jag som sagt inte har kunskapen.

Jag är en alldeles för "dålig" data människa för att ens komma på tanken att försöka göra mig anonym.

Man kan säga att jag surfar runt som jag är =)


Men varför blogga om detta? Ja det kan man ju undra, just med tanke på att jag inte är så kunnig i själva ämnet...

Jo fick själv frågan för ngn dag sedan om man kunde vara anonym om man vill surfa runt utan att bli sedd...

Mitt svar vart: Eeeehhhh....Vet inte, bra fråga...

Så efter att ha frågat en som verkliget vet & kan så tänkte jag att varför inte dela.


Det finns ju även sighter som gör att du kan se vartifrån en person sitter, ja vart deras dator befinner sig så att säga.

Man knappar in deras Ip nr och så kommer det upp plats & möjligen internet leverantör.

Och är du riktigt duktig så kan du troligen leta upp en mer specifik plats för ip nummret.


Detta är nog ett ämne som många vet och kan sig bättre i än mig men om jag har förstått det hela rätt så ska det bara vara myndigheter som kan koppla ett namn till din Ip adress.


Tycker bara att det är synd att det ska behövas sighter som döljer oss, skyddar oss, missleda...

Jag kan ju tycka att det inte ska behövas, men tyvärr så gör det ju det, lika så som hemligt tele nr och skyddad adress/ identitet.


Jag tycker att det är hemskt att man ska behöva skydda sig så, att behöva "bygga" in sig för att det finns människor som anser sig ha rätten att terrorisera, förfölja & ha full insyn i ditt liv, att man ska behöva skydda sin dator, telefon bara för att kunna kanske på ngt vis komma undan sådana personer....


Ja jag kommer iaf att fortsätta att surfa runt med "öppet" ip nummer då jag inte har kunskapen eller viljan att äns försöka dölja mig.













 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards