Direktlänk till inlägg 5 maj 2015

Hundraser del 2

Av Jenny - 5 maj 2015 19:59

Idag blir det mer av ett gruppinlägg då jag på min "raslista" hade 3 hundar i från Vinthunds Gruppen.

Nämligen Greyhound, Afghan & Italiensk Vinthund =)

                                       


I Grupp 10 finns även: Saluki, Irländsk Varghund, Magyar agar, Skotsk Hjorthund, Sloughi, Borzoi, Chart polski, Asawakh, Galgo espaniol, Whippet.

Men det är de tre översta som har landat närmast mitt hjärta, fast där finns det självklart utrymme för flera raser =)


Grupp 10 är en liten och relativtliten grupp som består av olika varianter av snabba jakthundar. Raserna användes ursprungligen för hetsjakt där hunden själv, eller i grupp, jagar ikapp bytet och nedlägger det, en jaktform som är förbjuden i Sverige. Numera används några av raserna för hundkapp men de flesta är rena sällskapshundar./ skk

Det finns många aktiviteter för vinthundar t.e.x Lure coursing.

Eftersom vinthundar har en stark egen vilja så är det inte lätt att få den till en riktig lydnadshund men att använda den till e.x agility och rallylydnad är det inga problem med.

Klickerträning är också bra för många vinthundar, dessa hundar tycker om att göra olika saker men nöjer sig även bara med att få "explodera" i fart på en åker för att sedan få komma hem och sträcka ut sig på soffan =)

Om ni inte vet vad lure coursing är så är det när t.e.x greyhounds springer efter en trasa eller liknande och den som kommer först vinner.

Men det finns även rundbana, men det tänker jag skriva ett eget inlägg om.


Men inom rasen greyhound kan man säga att det finns 2 olika typer, utställnings hunden och kapplöpnings hunden.

De ser helt olika ut och är 2 helt skillda individer när det gäller temprament.

Kapp greggen är ett rent muskelberg, den har ett mer framåt sätt och i mitt tycke ett mer avslappnat sätt.

Utställnings greggen är en mer reslig typ och inte lika avslappnad kan tyckas.

Oftast så förknippas vinthundar med att vara rädda - för de darrar ju, men det har inte med rädsla att göra utan de de korhåriga hundarna "vibrerar" för att hålla musklerna varma och det är inte bara vinthundar som gör så.


Att en hund inte alla gånger går fram för att hälsa har inte alla gånger med rädsla att göra utan faktiskt till ja jag skulle nog säga 90% inte vill, de är nonchalanta, de väljer vilka som är intressanta nog att hälsa på, och nu är detta i min syn generelt över alla raser.

Men en vintund kan visa det kanske en aningen tydligare men pga deras "magra" uppsyn så tas de som rädda.

Men finns det ngt vackrare än att se en vinthund oavsett ras sträcka ut sin kropp & sina ben på ett fält?

                                                  

               



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards