Direktlänk till inlägg 8 maj 2015

Basenji

Av Jenny - 8 maj 2015 13:36

                                                  
      


Basenjin är känd för att den inte kan skälla, men nej det innebär inte att det är en tyst ras för de har en hel del andra läten för sig. De jamar, gurglar & joddlar, ja och nadra läten som man inte äns visste fanns. Dessa läten är kanske svåra att förklara men de har väldigt roliga läten för sig =)

Basenjin är en urhund med många av de vilda instinkterna kvar ,och bör därför socialtränas med omsorg.

Många gånger så får man hör att basenjin inte gör sig bra i småbarns familjer, men där håller jag inte riktigt med.

Basenjin gör sig utmärkt i en barnfamilj.Men barnen bör lära sig att respektera hundens sovplats och leksaker så finns alla förutsättningar för att det skall gå bra.

Men det kan man ju säga om alla hundraser. Det handlar om sunt förnuft som förälder!


Basenjin finns i 4 olika färger: Svart/vit & röd/vit & Brindle & Tricolor

       

Basenjin är ofta lekfull, käck och full av rackartyg. Rasen kan vara reserverad mot främlingar och mot andra hundar, särskilt efter könsmognaden. Även om basenjin anses vara en snäll hund är det ingen hund som passar alla, precis som hos andra raser. 

Rasen är självständig och tänker själv( väldigt mkt), och beskrivs ofta att likna katter till sinnet, jag brukar säga att en basenji är som en katt, hund & giraff i ett. 

Basenjin tvättar sig själv på liknande sätt som katter, tycker inte om kyla eller väta. Den sitter gärna på fönsterbrädan för att se ut, så blommor i ett fönster där din Basenji vill vara rekomenderas inte =)


Att ha en stor skopa humor kan vara ngt att rekommendera då du skaffar en basenji för troligen kommer du som ägare att finna dig i situationer du aldrig trott du skulle hamna i som hundägare.


Att sova länge och gå och lägga sig tidigt är för basenjin det "rätta" sättet. För får en basenji det den behöver i motion och hjärn gympa så sover den mer än gärna, en riktig värmedyna att ha i sängen.


Basenjin är väldigt flock bunden, och då menar jag inte bara de andra hundarna utan hela familjen, de är väldigt noga med att alla är på plats. Ja att älska en basenji är inte svårt.

                                  

Soldyrkande, fantasifulla & kärleksfulla, ja det är basenjin!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards