Direktlänk till inlägg 18 december 2016

En vit Jul

Av Jenny - 18 december 2016 16:39

Ja en vit jul kan ju betyda två saker.

En jul fylld av snö och ljusare dagar och kvällar.

Men det kan även betyda en jul utan alkohol.

Och det här inlägget kommer att handla just om det sist nämnda!

 

Jag undrar varför det är så många vuxna som ser dessa högtider som ett skäl till att supa, nej jag menar inte dricka, utan supa, för det är en stor skillnad!

Att ta EN nubbe till sillen gör ingen skillnad, men att dricka kopiösa mängder med den dåliga ursäkten , att det är jul, den är för mig ofattbar!!


För visst är det väl upp till oss vuxna att inse vad våran alkohol påverkan gör, varför ser man inte när man gör illa sina barn?

Att ta ett glas vin eller en nubbe, eller en öl till maten, ja det ser jag inga problem med, men när man dricker så pass mkt att barnen blir lidande, ja då är det inte ok!!


Men varför, ja det är något som jag verkligen undrar, varför måste det drickas vid varje högtidstillfälle eller varför ses det som en ursäkt till att kunna dricka i mängder?


Om man nu känner att man absolut måste dricka vid dessa högtider, i alla fall julen, som jag anser lite är till för våra barn, varför kan man då inte se till att just barnen inte är i närheten?

Se till att de kan åka till någon, farmor, morfar, kusin, moster, vän, så att du kan dricka, se till att de slipper se dig bråka med någon, se till att de slipper se dig ligga avtuppad eller se dig vända magen ut och in pga att du har druckit för mkt.


 


Nej jag gillar inte alkohol, jag gillar inte syftet den så många gånger används till.

Ja jag har festat, jag har varit stup full, men det var innan jag blev en mamma. Jag ser inte nöjet med att dricka så mkt att jag inte kan ta vara på mig själv inför mina barn.

Jag vet hur mkt alkohol sårar, jag vet hur det är att se föräldrar bråka pga just alkoholpåverkan.

Detta är kanske varför min syn på alkohol är som den är.

Ta en nubbe, ta en öl, ta ett glas vin, slappna av och njut av julen tillsammans med din dotter eller son, med släkt och vänner eller bara ni =)


 




 
 
it_is/Anette

it_is/Anette

18 december 2016 21:28

Julen är helt klart en högtid där man nog vill ha den helt vit ute o om inte helt vit inne vid bordet så ialla fall mest vit - alltså att det visst kan tas något litet glas till maten men det ska inte vara mängder... det förstör bara allt för alla...

Men tyvärr tar för många varje tillfälle i akt att hälla i sig o tappa förmågan att betee sig... julen är bara ett av dom tillfällena...

http://itismadeby.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 mars 2023 17:39

              Under detta mäktiga tifo stod vi när MFF möte Hammarby i Cup finalen 2022 på Tele 2 Arena. Det blev varmt kan bara tilläggas.       Mäktigt Skåne tifo!           ...

Av Jenny - 23 januari 2023 19:18

Innebar för min del utökade arbetsuppgifter. Jag som inte flugit allt för många gånger i mitt liv fick en hel del resande under bältet i slutet av 2022.   Kiruna*3 Lycksele*2 Kalix*1   Jag har stötat och varit med och byggt upp 2 nya bu...

Av Jenny - 12 januari 2023 19:00

I måndags kom de glada nyheterna -Dottern blir uppflyttad till Dam Juniorerna (F19) , tjejen som går all in när det kommer till att spela och att titta på sporten, hon som aldrig säger nej till en xtra träning eller en xtra match, hon som alltid stä...

Av Jenny - 27 februari 2022 17:33

beslut är oftast just det, tuffa! Men så också de som är rätt just där och då. Jag har nu i några år velat fram och tillbaks om huruvida vi ska skaffa en hund till eller om jag ska låta hunderiet rinna ut i sanden.   Jag älskar att ha hund och ...

Av Jenny - 25 februari 2022 17:15

Ja det är vad dottern fyller idag... Jag menar 15 år.... Satan vad tiden går fort! Men jag älskar verkligen att se båda mina barn växa och utvecklas, se dem ta steg för steg i sin utveckling och sin självinsikt.   Grattis älskade unge!     ...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2016 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards