Alla inlägg den 17 december 2015

Av Jenny - 17 december 2015 20:49

Vi har pratat mkt om det här med julklappar, inte bara jag & Mattias utan runtom i olika sammanhang.

Jag funderar verkligen på hur vi tänker idag när det kommer till presenter.

Är det mängden som räknas eller är det priset?

Det är många kring jul som sätter sig i skuld av just den här anledningen, man handlar mer än vad man egentligen har råd med.

Jag känner att det på ngt vis har kommit att bli en tävling, vem kan ge mest eller dyrast.


 

Jag tänker på de som kanske bara har en inkomst eller de som inte har en stor släkt vilket gör att de barnen kanske inte får lika många klappar som de med en stor släkt.

Dessa föräldrar kan jag förstå att de kan komma att känna en press att ge sina barn mer klappar än vad det kanske finns utrymme för.

Det är tragiskt att det har gått så långt.

Är det verkligen så att vi sätter ett pris på kärleken? För det är väl ändå det som julen ska handla om?!?

Eller??

Jag tycker att det är tanken bakom klapparna som ska räknas, det är iaf vad jag lär mina barn!

Jag vet att det kan vara otroligt svårt när man vet att det kommer att "skrytas" om klapparna när lovet är slut och de är tillbax i skolan eller dagis..

Det är för många som sätter sig i skuld eller tom andra i skuld bara för att kunna handla, ska det inte räcka med bara att vara med varandra, att ge ngt litet ?

Varför har det kommit att bli en teknik tävling?

Har det inte gått överstyr?

Jo jag tycker iaf det!

Så varför inte stanna upp och fundera på vad verkligen julen ska betyda just för dig, för dig och din familj, stor som liten!

Barnen ser och hör mer än vad vi tror, förklara det här med pris, förklara det här med inkomst och utgifter om de är stora nog att förstå en del i det. Våra barn älskar oss, inte det vi kan köpa dem.

Ta vara på den tiden ni har ihop för de växer upp och skaffar sedan egna barn, så lär dem värdet av sammhörighet ist för dyra saker.

  Så se inte mängden under granen, utan se kärleken i det du ger istället =)


 




Av Jenny - 17 december 2015 20:34

Ikväll står det nagel fix och färgning av hår på schemat..

Varför då kan man ju undra..

Jo i morgon ska jag gå med arbetskollegorna på Julgalan här i Viken.

Så jag känner att jag behöver piffas upp en aningen.

Jag var även och köpte en ny kofta och smink , även ett nytt halsband.

Jag är ingen kjol eller klännings person så det kommer att bli svarta byxor med en röd tröja och sedan den nya långa koftan & ett par svarta boots på fötterna =)


                                 


Det ska bli riktigt kul, jag har ju aldrig varit på ngn Julgala innan men mina arbetskollegor har gått ett par gånger och de säger att det är riktigt kul!

Vi ska träffas innan hemma hos A-M och dricka lite bubbel, eller ja de ska dricka bubbel, jag dricker nog helldre en vanlig dricka =)


Men jag hoppas på en trevlig kväll med mycke skratt och bra musik!







Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards