Alla inlägg den 7 februari 2015

Av Jenny - 7 februari 2015 17:09

Ja då ska vi testa ngt nytt igen.

Denna lördag blir det :


Fiskfilé i luftig vinsås


1/2 purjolök

1 liten zucchini

2 morötter

2 scharlottenlökar

2 msk margarin el smör

1 dl frysta gröna ärtor

600g fisk filé ( torsk eller plattfisk)

2 msk pressad citronsaft

1 dl torrt vitt vin

salt & peppar

3 dl fiskbuljong

1 1/2 dl matlagningsgrädde

1 äggula

persilja


 

Sätt ugnen på 200 grader.

*Skölj & ansa purjolöken & zucchinin, skala morötterna. Skär allt i fina strimlor, finhacka scharlottenlöken.

*Smält  det mesta matfettet i en stekpanna, låt scharlott löken svettas i matfettet i ett par minuter. Lägg sedan i de strimlade grönsakerna & låt de fräsa med ett par minuter.

*Smörj en ungsfast form med resten av matfettet, lägg i de frästa grönsakerna & ärtorna i botten av formen. Torak av fiskfileérna, pressa över citronsaften , salta & peppra.

Lägg fileérna ovanpå grönsakerna. Laga under folie mitt i ugnen i ca 15 min.

*Blanda samman vin, buljong & 1 dl av grädden i en kastrull & låt koka upp.

Vispa samman resten av grädden & äggulan luftigt och rör sedan ned det i kastrullen, låt såsen bli varm, men koka inte.

*Ta ur formen ur ugnen och häll över såsen, garnera med persilja.


Vi kommer att servera detta med kokt potatis & tomater, vi gör även en deubbel satts med sås , då det brukar vara för lite för 4 pers =)


Så nu får vi se om det smakar lika gott som det låter.


Av Jenny - 7 februari 2015 10:27

Jepps där kommer jag att spendera större delen av min dag =)

 

Mattias jobbar & Anton är hos Jonas så jag tar med mig Melody & 2 av hennes skolkamrater( Amanda & Lily) till badhuset.

Melody älskar badhuset, vi få spendera många timmar där med henne och oftasts så har hon en kompis med sig, Anton tycker inte längre att det är ngt kul på badhuset så han följer inte längre med iaf inte när "små" tjejerna ska dit. Däremot så drar han ju gärna dit med kompisarna, då utan vuxet sällskap som han så gärna påpekar för lilla syster.. Vilket följs av tjat ifrån Melodys sida..- När får jag åka till badhuset själv??? Jag kan ju faktiskt simma!!!

Ja ni kan ju tänka er..

 

Jag sitter i en av stolarna och håller uppsikt över tjejerna, får ju förflytta mig till de olika bassängerna då tjejerna byter & nej jag har inte bikini, vill ju inte utrymma badhuset.

Alla tjejerna kan ju simma så puffarna behövs inte längre.Men ett vakande öga är alltid bra.

Melody lärde sig att simma förra sommaren , hon är som en fisk i vattnet =) Det är dock svårt att få upp dem när det är dags att fika/ äta ngt men det brukar gå efter ngn timme, jag är glad att de har ett fik där man kan handla mat & dricka så man slipper avbryta och åka hem när de har som roligast.

Regeln är dock att de inte får vara i den djupa bassängen efter att de har ätit, då är det bubbelpoolen eller barnbassängen som gäller i minst 30min. De brukar inte klaga då det är varmare i dessa bassänger =)


Timmarna flyger ju iväg för tjejerna medans för mig så sniglar tiden sig fram... Är glad att man idag har en telefon med sig så att man kan läsa lite nyheter & använda Fb ;) Annars skulle det nog bli olidligt långtråkigt!


 

Ikväll så är det ju dags för ett nytt recept.

Men det får jag lägga upp efter att det är tillagat då det är dags att packa in oss i bilen för att hämta upp tjejerna =)


Men man kan ju fråga sig vem som är tröttas när man kommer hem, jag eller Melody (jag)

Jag önskar ibland att man hade en liten del av den energin som barnen har, men jag tror fast på att de tog min energi när de kom till världen =)








Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards