Alla inlägg den 12 april 2015

Av Jenny - 12 april 2015 14:11

Att få en kram helt spontant av sin 14åriga son är ngt speciellt, och att i samma andetag få höra -Jag älskar dig mamma, du är bäst gör att tårarna inte är långt borta.

Men så är min son, han älskar att kramas och är inte rädd för att göra det öppet, vi tycker alla om att kramas i den här familjen. Men oftast så brukar det ju tunnas ut när barnen blir äldre, det blir "pinsamt" när mamma vill ge en kram.

Men Anton han tycker att man ska visa att man älskar varandra. Han ger oss kramar oavsett om han har en kompis på besök eller om vi är ute och det är folk runtomkring.

Är så stolt att ha barn som fortfarande vill kramas öppet =)

                                                  
                        


Tänk att inte kunna krama sina barn, det måste vara ngt hemskt, att inte få höra de där tre små orden som vi alla föräldrar vill höra...Tänk att mista sina barn , att mista dem utan att kunna göra ett val, för att välja att inte krama sina barn är för mig helt ofattbart.. Men med sorg i hjärtat så vet vi att det finns för många föräldrar som inte vill krama sina barn, eller säga -Jag älskar dig.

Så när jag får de där spontana kramarna ifrån mina barn så blir jag så glad!

Jag är ingen kramglad person, så när jag möter dig på gatan och inte ger dig den där kramen som du kanske alltid får när du möter en annan vän , bli inte ledsen! Jag är bara inte den kramande typen =) 

Mina barn får det , de får pussar & kramar i överflöd, ja mannen med, men det är för mig skillnad på ngt vis.


                                                             


Att förlora ett barn måste vara en förälders värsta mardröm! Att inte få smeka håret på kvällen, att inte få pratas vid på telefonen när de blir äldre, att inte få vara med vid olika händelser i sitt barns liv, hua kalla kårar vid tanken.

Så jag tar alla tillfällen jag kan få, att ge eller få en kram av mina barn, en klapp på axeln eller ett ruffs i håret.

Så ja, den där spontana kramen från en tonåring gör så mkt i mitt mamma hjärta!

Jag älskar mina barn till oändligheten och vidare och det vet de om! Så för dem så är kramar ngt som man gör när man vill visa att man tycker om ngn =)


Wikipedia förklarar en kram så här:

En kram är en fysisk omfamning av en annan person med armarna. En kram är en form av beröring.

Kramen fyller i vissa sociokulturella sammanhang en viktig funktion vid hälsning och avsked, ofta som ett alternativ eller komplement till handskakning när detta kan kännas alltför formellt, i Sverige till exempel inom familjen eller den närmaste vänskapskretsen.

Kramen kan också vara ett sätt att ge tröst och trygghet åt en annan människa. Denna användning har stöd i vetenskapliga undersökningar om samband mellan lugn och beröring.

 

Det finns to.m en speciell dag för kramar- Kramens dag innfaller den 21 januari =)


Så krama din son, dotter, man,fru, mamma, pappa, syster, bror lite extra nästa gång ni möts, för vem vet, just den kramen kanske betyder lite extra.

 





Av Jenny - 12 april 2015 11:52

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards