Alla inlägg under maj 2015

Av Jenny - 28 maj 2015 09:45

Ja i går kom Mattias födelsedags present ifrån hans mamma & pappa, och ja han har önskat alldeles själv!

Har önskade sig nämligen en H2O mopp, ja ni läste rätt, en H2O mopp, ni vet en sådan där som ångar..

Som sagt min man är inte som andra karlar, han tycker om att städa ;)

Så nu har vi fått en men jag gissar att det kommer att vara Mattias leksak mer än mitt redskap *s*

Hittade han på alla 4 i duschen i går, ångandes i kanter och andra lite svåre utrymmen... Men en sak kan jag ju säga , Rent blir det!


Den finns tydligen i olika färger och vi har fått en röd,vi har to.m döpt den, Röda Faran *s*

                                

Det roliga är att svärmor oxå skaffade sig en och så vet jag en till som har *s* Lite komiskt faktiskt.. Syrran har en hon med, en röd, så nu ska vi ånga gardiner & spisen , ja och allt annat som kommer i ens väg...



Ja vad ska man säga, ibland så bara blir det så att man faller för reklamen på tv ;)

Vi har även trillat dit på en Nicer Dicer plus.. Vi har dock haft den ngt år nu, och den är välanvänd!

Men den var det faktiskt jag som ville ha, vi älskar sallad i den här familjen men man drar sig ibland då det ska hackas och skäras, men med lilla slicern så säger det bara tjoff tjoff då är det klart =)


                                                   


Det finns reklam som fatiskt fungerar så bra som den visar, men de är nog väldig lätt räknade ;)


Sol

Av Jenny - 27 maj 2015 06:30

Ja solen visar sig men värmen den har inte infunnit sig än... Och jag saknar både solen & värmen..

Men det är oerhört vackert när man tar sig tiden att stanna och lyfta kameran emot himlen =)

Passade på att stanna bilen vid sjön när jag var på väg hem efter min heldag i Ö-bo...


     

      


Jag har inte den det bästa objektivet men det är ng jag önskar mig när jag fyller 40 ;)

Visst det är om ngt år man jag har tålamod, för jag vet oxå att det är dyrt! Iaf om man vill ha ett med lite styrka i så att säga...

Jag gillar att fota, det är avslappnande , man kan bara koppla bort och se världen genom en kameralins..



Av Jenny - 26 maj 2015 07:00

Vänner är ju ngt man får genom åren, några lär man känna tidigt andra senare.

Några blir kvar medans några försvinner med tiden.

Alla har vi ju olika behov när det kommer till vänner, några vill ha massor med vänner ( nu pratar jag om  irl inte fb eller twitter) andra vill bara ha några.

Är man bättre som person om man har många vänner eller är man en sämre person om man har några få vänner?

                                                  
   

Jag brukar säga att jag har några riktigt nära vänner, sedan några vänner men många bekanta, för vänner för mig är de där som jag kan ringa mitt i natten och väcka om det hänt ngt,eller bara för att, de personer du kan gråta, skratta, skälla eller bara vara med.

Vänner är de som du inte behöver sminka dig för eller storstäda när de är på ingång, vänner är de som inte bryr sig i hur du ser ut i håret när de kommer på besök =)


Jag fick för ett tag sedan sagt till mig att jag skulle leta nya vänner, vänner i min egen ålder för de jag har i dag är så mkt äldre än mig och vi har inget gemensamt förutom skitsnack...

Min undran är hur en annan människa kan veta vad jag & mina vänner pratar om? Hur vi passar varandra socialt..

Och hur kan en människa som inte känner mig ordentligt utan bara antar och tror att vi gör som denne, för är det inte så att genom sig själv känner man andra??


Men är det så att vänskap har en åldersgräns? Eller en könsbarriär?

Är det så att tjejer & killar inte kan vara vänner utan att vilja hoppa i säng med varandra?

Ja jag har då en hel hög med manliga vänner, en som jag har känt sedan jag var 12 , mellan oss skiljer det 8 år, innebär det då att vi inte kan vara vänner?

Jag har även en som är nästan 10 år yngre än mig, kan vi heller inte vara vänner??

                                                          


Min bästa vän idag och då menar jag just den vännen som ser mig som jag är och vet mina allra mörkaste hemligheter även de små, hon som finns där oavsett.

Vi har känt varandra i 6år men vi vart riktigt nära ner hennes dotter tog över Idefix =)

Vi är nu ett sådant där gaggit par som pratar om allt och ja då menar jag allt, hundar, blöjor, kläder, pengar, solen, regn, blod & stjärnorna.. Ja ni förstår ALLT.

Hon som lugnade mig när jag fick beskedet om cancern och sa att det kommer att gå bra, hon som nu när vi vet att det är bra erkänner att hon vart otroligt rädd när jag berättade då hon vet hur det kan sprida sig till körtlar, och denna person jobba inom vården och har en utbildning i sjukvården lika lång som jag näst intill... Så lättskrämd e hon då inte.

Men tydligen så vet andra bättre än oss, vi ska inte vara vänner pga ålder... Varför då?

Det skiljer 10 år mellan oss,


Jag tror att jag vet bäst vilka jag väljer att ha i min vänskapskrets & jag tror även att de vet vilka de vill ha på sin vänner lista, jag vill ha de som är ärlig mot mig, inga ja sägare, utan de som säger till mig att jag ser för jävlig ut i de där byxorna eller inte håller med mig när jag tex pratar strunt mm..

Kan verkligen ngn annan bestämma vem vi får eller inte får ha som vän? Nej det tycker då inte jag!

                                                  



                                               


Vilken sorts vänner har du, de som alltid håller med dig , de som alltid tycker som du? Eller vill du ha de som säger emot dig när du har fel, de som vågar tala om för dig att du inte passar i den frisyren?



Av Jenny - 25 maj 2015 08:45

Nu är det dags för årets Swebankliga, en fotbolls cup i skolorna här i Viken =)

Och själv klart så ska Melody vara med, hon har även börjat att spela fotboll på, men intresset för karate har inte slocknat men där var det ju en åldersgräns på 9 år så hon får vänta ett år till.


Så nu har vi varit iväg och uppdaterat fotbolls dressen & benskydden som faktiskt är obligatoriska, vilket jag tycker är jätte bra!

Ja även fotbollen förnyades då hennes har gått sönder och strorebror inte delar med sig av sin .


Tjejerna i klassen är riktigt taggade inför kommande cup, det blev 2 tjejlag i år medans det faktiskt bara vart ett pojklag ,i åk 1.

Igår körde vi ett träningspass med båda lagen sedan så vart det en fika paus för att köra lite taktik snack.


Så här glad blev hon iaf efter vår shopping runda på Stadium i Valbo.


       


En riktig fotbolls tjej =)

Av Jenny - 24 maj 2015 08:15

Den svenska avundsjukan har vi ju alla hört talas om, men hur är det med avundsjuka syskon emellan?

Då menar jag inte den som infinner sig i ung ålder, där det är

-Mamma hon/han har... mm, utan den rena och svarta avundsjukan som håller i sig ifrån barnsben upp till vuxen ålder och vidare ner i jorden, den sista anhalten...

Hur är det med den avundsjukan, den elaka sorten som gör att man behandlar sina syskon så illa, vill dem så mkt ont att det nästan äter upp en inifrån...

Nu kan man ju undra om den verkligen finns, och ja tyvärr så gör den ju det =(   

I fler fall än vad man skulle vilja tro...                                            
  



                                          


Man vill vara som de, man gör allt de gör, kopierar, man sårar, slår, baktalar ja allt för att få visa sig större, bättre än sitt syskon , men inte riktigt når ända fram...

Den svartaste av avundsjukor....

Den som kan få en att undra hur det verkligen står till, avundsjuk på sitt eget kött & blod??


Frågan är, Vem drabbas oftast av det i en syskonskara? Den yngsta? Eller är det den Äldsta? Eller de mitt emellan barnet?

Avundsjuka beskrivs så här på Wikipedia:


Avundsjuka är en sjuklig eller plågande avund eller avundsamhet. Exempelvis avundsjuka över att andra skulle ha något vackert. Känslan av avund kan vara varaktig.  Avundsjuka består ofta av en kombination av frambringade känslor som ilska, sorg och avsky.

Avundsjuka är en välbekant upplevelse i mänskliga relationer. Det har observerats hos fem månaders gamla spädbarn och äldre. Vissa hävdar att avundsjuka finns i varje kultur, medan andra menar att avundsjuka är ett kulturspecifikt fenomen.

Känslan av avundsjuka är vanligen förstärkt som en serie särskilt starka känslor, och konstruerad som en universell mänsklig erfarenhet.

                                             

Men hur brukar man se avundsjukan? Hur och kanske to.m när visar den sitt fula tryne?

Här är några tipps hur du känner igen denna känsla:

  • Du blir arg när du får reda på att ett syskon har åstadkommit det du vill åstadkomma, och du ser inte hur du också skulle kunna göra det bättre själv.
  • Du mår illa över att någon runt dig verkar ha ett så kärleksfullt förhållande.
  • Du blir arg på någon i familjen för att han/hon på något sätt har nått en högre nivå än du trots att du har jobbat längre och hårdare.
  • Du blir irriterad på ditt ( i dina ögon) lata syskon som alltid har vänner som står kvar vid ditt syskons sida oavsett tider & händelser, när du inte har det och du tycker att han/hon skryter om dem också.
  • Du blir irriterad över ditt syskons framgångar eftersom det är du som borde ha fått dem istället.

Detta kan ju ändras till avundsjukans alla anseenden, men oavsett så är det inte en känsla kul att ha/få eller bli utsatt för!!

Men en fråga:

-Varför bli avundsjuk?? En släkting som du kanske står eller har stått nära men pga just din svartsjuka skjutit undan eller gjort ngt för att såra denne så att denne har förskjutit dig?

Ska man inte glädjas åt ngn i familjens eller vännens framgång och stötta i motgång?

Mmmm en fråga många kan ställa sig....


Men frågan man kanske ska ställa sig är

-Varför är/ blir man avundsjuk?



                                             

Av Jenny - 23 maj 2015 16:00

Ja det köpte jag faktiskt idag, jag var så sugen på salt.

Till det hela hör att jag inte är så förtjust i chips, fast det kan man ju inte tro när man ser mig. Jag tror att vi är många som dömer vid första ögonkastet, och när man ser mig så tror man nog att jag bara äter pizza, godis och dyligt.

Ja ni vet allt som är onyttigt..

Men så är det inte, iaf inte för mig.

Men idag så köpte jag en hel påse, en hel påsen på 30g. Ja ni vet den där pytte lilla påsen =)

Mer än så vill jag inte ha. Så varför köpa en stor påse som bara kommer att ligga.

Ja men barnen tänker ni säkert nu, men ingen gillar samma chips som jag, så därav den lilla påsen =)

 


Fast varför försvara sig? Ja för det kan jag komma på mig själv med att göra, ja jag är fet, det vet jag om, sticker inte under stolen med det, men varför skulle jag inte få äta lördags godis med resten av familjen? Ja det är nog bara en fråga som jag själv kan svara på.

Men det blir lätt så, man går in i försvarsattityd när det gäller godis och ibland mat.


Idag när man står framför chips hyllan i matbutiken så inser jag hur många sorter där finns, det är ju helt otroligt hur många smaker & former det finns. Ja märkena är ju inte bara OLW & Estrella längre, utan nu har ju matbutikerna sina egna märken och ibland 2.

Ja som sagt har man beslutsågnest så kan det bli lite knivigt framför chips hyllan =) 


Av Jenny - 23 maj 2015 07:00

Ja det är inte många i min omkrets idag som faktiskt vet att jag varit väldigt aktiv inom denna sport nästan hela mitt liv.

Ska man räkna år så är det iaf närmare 30 år...

Men varför slutade jag?


Jo det var en del förändringar( possitiva) som hände i mitt liv som gjorde att jag kände att tiden inte fanns & att faktiskt intresset inte heller låg på samma nivå som tidigare.

För jag resonerar lite så här, att kan jag inte träna mina hundar till 110% så tänker jag inte att hålla på, för jag vill ge min hund det bästa och att ligga och traggla i låg klass är inte ngt jag strävar efter som tränare...

Så nu tänkte jag att jag väldigt lätt skulle förklara lite vad Hundkapplöpning är =)


Hundkapplöpnig är en  är tävling för vinthundar, oftast är det Greyhounds & Whippet´s som utövar runbanan, men det finns även lopp för de övriga vinthundsraserna =)  Även andra raser tränar och springer gärna på rundbana!

Det finns två typer av hundkapplöpningar, rundbana, där det endast handlar om att komma först till mål.

Här i Sverige tävlas det framförallt på tre distanser, 300 meter (kort) och på 500 meter (medel), dessutom finns långdistans 700 meter och supersprint på 90-100 meter.

                                                  

                                                    

Topphastigheten för en Greyhound på elitnivå är ca 80 km/h en whippet ca 50km/h.

Vinthundar kan även tävla lure coursing där man mer bedömmer hundens jaktinstinkt.

De flesta hundkapplöpningar är icke yrkesmässiga tävlingar, speciellt här i sverige, för sällskapshundar men i några länder som storbritanninen, Irland,USA och Australien är det mer professionella tävlingar.


Men hundkapplöpning, vad är det och hur gör man?


En hund får ta sin  rundbanelicens vid 15 månaders ålder, en licens innebär att den måste (idag) ha sprungit 1 race själv för att sedan springa ett eller två lopp tillsammans med andra hundar, antal licens lopp varierar beroende på hur många "stöd" hundar man får i hop. Det måste vara minst 2 för att ett licenslopp ska kunna gå av stapeln, men det innebär inte att licenshunden blir godkänd, den måste pasera och passeras av en licencierad hund i loppet för att en domare ska se att sen springer "rent" Den får alltså inte vrida på huvudet för att titta på den passerande hunden.

Reglerna är i dag inte desamma som när jag började men det gör inte sporten mindre rolig men kanske ngt mindre social, när jag började så tävlade man i 2dagar ( helg) Lördagar semi & söndagar final.

Men när sporten utvecklades och Svenska Spel ville göra spel på våran sport så ändrades reglerna.

Jag är idag inte insatt så jag vet dock inte om de är densamma.

Oftast när man frågar efter licenshundar så letar man efter några som springer i samma "tempo" och är säkra i loppen.


I Sverige är det upp till 6 hundar i varje heat, det finns lopp för bara hanar & lopp för bara tikar, tex SM och andra mindre cuper, men annars så tävlar de i samma heat på samma vilkor =)
Men ngt som skiljer hundkapplöpning med utställning är att i hundkappen får inte löptikar tävla, de får inte ens vistas på plats. Vilket jag tycker är en fördel, för som hanhunds ägare så är det inte kul när det ligger löptikar runt ringen.


                        

Idag finns det 11 aktiva banor och men det finns flera klubbar, du måste vara medlem i en klubb för att få tävla din hund.

Alla hundägare som vill tävla med sin hund måste genomgå tränarutbildning för att få en tränarlicens, detta görs en av de "äldre" hundkapparna i den klubb du väljer att gå med i. Detta är ngt som har tillkommit på senare år vilket är bra =) För det är en del som man måste veta innan man kan börja tävla och då inte bara själva hundhållningen utan regler och en del annat.


Så idag måste både du och din hund ta en sk tävlings licens.

Men det är en otroligt rolig hobby att ha, men som med så många andra hobbysar så kostar det en hel del pengar, skadorisken på hundarna är stor vilket gör att du måste ha ett bra försäkringsbolag med en bra försäkring!

Jag skulle kunna skriva i oändligheter om Hundkapp men jag gör det enkelt för mig och länkar till Svensk Hundkapp där om man är intresserad kan läsa mer =)


http://www.hundkappsverige.n.nu/


Ofta har man fått frågan - Varför måste de ha munkorg? Är det för att de är elaka?

Nej de är inte elaka, det är mer av ett skydd för att de inte ska göra illa varandra vid harstopp då det kan hetta till, för alla vill ju ha "trasan",  "haren" är en specialbyggd maskin som sitter antingen på räls eller som på den nyare banorna på en wire. På de älde banorna där harmaskinen sitter på en räls så låter den mer som en gräsklippare/ trimmer, medans på de nu hör man bara ett vinande ljud, ibland kan det kopplas på en sk vissla.

Vid ett tävlings tillfälle så ska alla hundarna ha munkorg för säkerhet & nr täcke för att man ska veta vilken hund som är vilken och för att speakern ska kunna referera loppet inför åskådarna/publiken.

För att det kan vara svårt att hänga med ibland, 500 m på 30sekunder..


Fick faktiskt en sådan underbar förklaring av en klasskamrat i gymnasiet som brukade vara upp på den lokala banan här, första gången såg han bara ett virvarr av hundar, han såg inte så mkt den första tävlingen han var på, däremot den andra, då började han att se lite mer men det var fortfarande ett blurr av hundar och nr täcken. Den tredje & fjärde gången då började han att se det stora hela, vem som kom först i mål, vad som te.x hände i kurvan mm. Så han rekomenderade alla som såg på för första gåneg att åka upp flera gånger för det var inte föränns efter 3-4 gången som man verkligen förstod =)


Jag kan ju bara framföra att det faktiskt är svårare att vara speaker på en hundutställning än under ett lopp, ngt jag kommer att berätta om i ett annat inlägg.


 


Före ett lopp så ska och kommer alla deltagande hundar att genomgå en veterinär besiktning, där en utbildad vet går i genom hunden för att se så den inte har ont eller är sjuk. Veterinären stannar kvar under hela dagen då det kommer att uppstå både små och stora skador...

Men som sagt vill man veta mer så var inte rädd att kontakta er lokala klubb, då de kan svara på det mesta.


Hundkapplöpning hundsporten med lite fart i.

Av Jenny - 22 maj 2015 17:15

Ja vi vart så grymt nöjda med det utvalda kaklet!

Vi var lite osäker då det är svårt att se på den lilla bit som de har som prov.. Men det gick vägen den här gången med =)

Meningen var ju att plattsättaren skulle komma kl 07,30 vilket vi vet att det där med hantverkare och tider ;)

Det döks upp kl 10,30, tur var ju att han var trevlig och såg hyfsat ok ut men inget som krävdes en webb kamera åt syrran, då han var en nybliven pappa & en väldigt stolt sådan!


Har var oerhört trevlig och väldigt pedagogisk måste jag säga, för han höll ju på för fullt när Melody kom hem efter skolan, och hon som så många andra barn ställer ju mer än gärna 1000 frågor, den här killen svarade på allt hon frågade och hon fick to.m sätta upp en rad själv =) Gissa om tjejen är stolt!

Hon fick även hjälpa till att foga sin del och sedan självklart städa efter sig.

Jag frågade själv klart om det var ok om jag fotade när de jobbade och det var det, så underbart att se!


                       


Så har vi före & efter bilderna

        


Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards