Alla inlägg under maj 2015

Mat

Av Jenny - 12 maj 2015 07:15

Vad är ett sunt förhållande till mat?

Idag finns det ju så många olika metoder till att hålla sin vikt eller att gå ner i vikt.

Du kan sluta äta potatis, pasta, ris. Du kan dricka shakes alla måltiderna i 3veckor...Medmer

Men vad är egentligen sunt?


                                            


En självklarthet iaf för mig är ju att McD och Pizza & Kebab, ja snabbmats menyer inte är nyttigt. Men är potatis & ris verkligen onyttigt?

Och självklart ska man ngn gång ibland kunna unna sig, men det innebär inte flera gånger i veckan,

Utan en, eller bara en gång i månaden...

Jag kan det där med protein och fetter, rätt fetter, och vad man ska hålla koll på ...men..

Jag kan tycka att man ska kunna äta vad som hellst i husmannskost menyn men att man gör det med måtta.

Att äta mindre portioner...

Ta en mindre tallrik, men att ta bort ngt helt för att sedan ösa på tex grädde och annat fett är ngt som inte riktigt går ihop för mig, speciellt inte för min mage som inte skulle klara av det, och med handen på hjärtat så skulle jag nog bli en aningen grinig om jag inte fick en kokt potatis till fisken tex ;)

Men vi alla fungerar som sagt olika =)

Nu vet jag att dessa metoder fungerar för vissa men dock inte för alla, men jag kan tycka att det idag går lite överstyr  det här med banta och träna.

Vi ska självklart vara hälsosamma, men idag har det gått en aningen överstyr, tycker iaf jag.

                                                  


              


Självklart ska man må bra & vara hälsosam men vart går gränsen?

Varför är det så "fel" att vara rund, ja då menar jag runt och inte fet,ja jag erkänner att jag är fet! Det säger jag absolut inget annat om, jag vet att jag borde gå ner i vikt för hälsans skull. Men ibland är det inte att "bara" göra det.

Motivation är en stor faktor, och den har en stor förmåga att inte finnas till, och jag ska vara ärlig och säga att den inte hittar hit när jag ser andras blickar eller ser hur andra äter & tränar, det gör att jag tappar lusten & sugen att äns ta tag i mitt problem.


Jag te.x går inte in på ett gym då det känns så fel, för de som redan finns där är till 98% redan smala & vältränade, så för mig känns det inte ok. Jag vel tänk kan tyckas men så är det och jag kan nog tänka mig att det är flera som tänker så.


För hur kommer det sig att man på 50-60-70 talet kunde äta potatis utan att se ut som vi gör idag?

Ris äts det i mängder i andra länder, men ingen övervikt.

Varför var det så att socker var en lyx vara? Vart ligger egentligen problemet på all övervikt som det skrivs om idag?

Jag sticker ut hakan och säger att det är all köpmat, det färdigköpta du köper i din matbutik, fastfood, vi lagar inte maten idag som vi gjorde förr.

Allt socker och alla andra ämnen som står på förpackningarna som vi inte har en aning om vad de betyder!


Plus att vi inte rör oss lika mkt i mångt och mkt som vi gjorde förr, Tv´n, datorn är stora bovar i det långa loppet.

Så ist för att ta bort mat så minska och rör på sig.. Visst ibland krävs det mer hjälp och ibland så har kroppen bara sagt STOPP! Ja det gör att det inte alla gånger är lätt att tappa den där vikten som är så lätt att lägga på sig.


Men tänk så här nästa gång du möter en som är överviktig, kanske är denne sjuk, eller äter medicin så att vikten sitter kvar oavsett hu mkt den tränar eller äter rätt ist för att titta nedvärderande och tänka sluta ät så mkt godis och dricka!

För alla "stora" gör faktiskt inte det! Det är många som jobbar hårt för att tappa sina kg, men man kommer till en gräns där det nästan känns som att man  Bantar sig Tjock...

                                                  


                                                  

      


Äta mindre, äta rätt & självklart motionera!

Av Jenny - 11 maj 2015 08:30

Ja hur väljer man?

Ska man tänka med hjärtat eller med plånboken?

Finns det ett val för båda?


Ja ibland så ställer man sig frågan hur han eller hon tänkte nä de valde sin respektive, finns det äkta kärlek?

Vad Är Äkta Kärlek? Finns det ngt som heter så?


För mig så är kärleken viktigare än plånboken! För det känns så känslokallt att välja plånboken först.

Finns det ngn som kan ge mig det svaret? Varför pengar är viktigare än känslan i ett partnerskap?

Om jag vill ha mkt pengar så får jag väl se till att skaffa det på egen hand eller??

Men att välja en partner utefter vad han eller hon tjänar är för mig ofattbart!

                                                   

Jag har funnit kärleken 2 gånger i mitt liv, ja ni vet den där kärleken som gör att man är både älskande och bästa vänner, soul mates.

Första gången så var det inte en livslång kärlek men det innebär inte att det är ngt mindre värd, bara det att det vart mer vänskap än älskande i slutet. Och jag vill ha båda, och den vänskapen är kvar, fast vi gått skilda vägar och jag har en ny man i mitt liv så håller den sig stark. En vänskap som jag idag inte skulle vilja vara utan.


Idag har jag båda, både kärlek och vänskap, den har stått sig stark i 11år och vi har snart varit gifta i 10 =)

Det är kanske inte många år för vissa men det är mina år eller våra år tillsammans!

I mörkt & ljust , i dalar & i berg så har den stått sig stark. Det för mig är kärlek, att leva med varandras fel & brister för det finns ingen människa som är perfekt! Även om vi är många som vill tro det ;)

                                                  



           

Men alla vill vi ju ha olika utav livet, vissa vill inte ha kärleken utan bara närheten (sex) andra vill leva sitt liv ensamma, medans vissa vill ha många runtomrings sig , ja vi alla vill olika, men att välja sin partner bara efter vad denne har i plånboken är inte kärlek, jo kärlek till pengar inte till en annan person.


Att vara så beräknande och i mitt tycke kall är för mig skrämmande, att inte få känna de fjärilar som fladdrar i magen när man är nykär, eller längtan efter den personen när man inte är tillsammans... Att vilja pratat i timmar i telefonen. Varför, varför vill inte man ha det så?

Är pengar verkligen så viktiga? Så viktiga att man låser in sina känslor för att välja pappers lappar ist?


                                                


Att få respekt , att ge respekt, att få kärlek , att ge kärlek , att få vänskap , att ge vänskat, det för mig är

Sann Kärlek!!


Ja det är det jag har idag, jag har den sanna kärlek och den vårdar jag ömt!




                                                  



                      



Av Jenny - 10 maj 2015 18:39

Idag har min pappa & hans fru Anna-Lena här.

Melody fick köttbullar som hon har beställt, ett kg köttbulle leverans =)

Mina är goda säger Melody men Anna-Lenas är godare....Ja bättre det än köpta!

                                                  
    


Melody fick vissa sina byggen på Mindcraft och morfar & Anna-Lena ser på , fast de inte förstår ngt så berömer de & säger att hon är duktig, låter så kul när de diskuterar och hon visar..


                                                  
     

Vi passade på att äta lite och självklart så vart det en familje pizza 50/50 i från Monroes =)

       


Så en mysig Söndag med prat och mkt skratt =)

     


Av Jenny - 10 maj 2015 11:05

Ja när ska vi börja hoppas på våren.

Igår var det klarblå himmel men dock ingen värme, idag är det grått och regn...

           vs  


Ja jag längtar iaf till sommaren men frågan är hur kommer den att bli , sol & värme eller sol & kyla eller blir regn& kyla eller bara regn?

Jag tar mer än gärna en likadan sommar som förra året, den passade mig perfekt!

Sol och värme, längtar till den dagen man bara kan slänga på sig en tröja och kortbyxor när man ska gå ut.

Nu är det ju jacka, tjocktröja, jacka, tjocktröja...

Vill ju hänga undan vinterjackorna och ta fram sommar kläder.


Men när ska vi egentligen bli nöjd med vädret, är det varmt så hör man

-Fy vad varmt det är...

Blåser det

-Fy vad det blåser..

Är det kallt

-Fy vad det är kallt..

Ja lika dant med snö, regn, ja oavsett hur än vädret är så klagas det.

Självklart så är vi ju olika som personer, men finns det Perfekta vädret. Kommer det någonsin att vara ett väder som passar oss alla? Nej jag tror inte det.


                                                  
            

Vi har ju 4 otroligt vackra årstider, men jag kan tycka att de inte är lika varierande som de var när iaf jag var yngre.

Då kändes hösten som höst, sommar som sommar, Ja våren den har ju på ngt alltid varit vår, vi som allergiker känner ju av våren, men det är ju ibland mer , ibland mindre, men det beror ju på vädret, regnar det en vår när det slår ut som mest så känner iaf inte jag av våren lika mkt.

Fast det där med årtiderna kanske har kommit med åldern? Att man inte ser på årstiden på samma sätt nu som i yngre dagar?


Idag regnar det, i morgon ja vem vet? Jag längtar efter värme & sol, jag tycker att man mår så mkt bättre då. Kroppen och orken vaknar till liv och man kan ha ytterdörren öppen utan att se isbjörnar & pingviner springa förbi..


                                                  
               



Av Jenny - 8 maj 2015 15:44

Ja det är ju ngt som många tar vid 18års ålder.

Men inte alla, vissa tar det senare i livet andra tar det inte alls.

      


Jag är en av de som tog det senare i livet. Jag har alltid haft turen att ngn annan kunnat köra mig dit jag behöver åka, tex sambo, vän, förälder.

Så jag tog mitt körkort 2006.

Innan jag hade mitt körkort så sa jag alltid att jag kunde inte förstå varför man tog bilen överallt, varför gick man inte till affären som bara låg längre ner på gatan, varför tog man bilen när det var så mkt lättare att bara gå och så mkt dyrare än att ta cykeln.

                                                 


Idag förstår jag varför, man blir lat, ja så enkelt är det...Man orkar inte, för det är så mkt lättare att bara sätta sig i bilen och vrida om nyckeln.

Ibland längtar jag faktiskt tillbaka till den tiden då jag inte hade körkort, men samtidigt inte. För om jag inte haft körkortet idag så hade jag ju aldrig kunnat köra till tex hundutställningar, eller besöka släkt & vänner som bor längre bort , jo visst skulle jag kunna besöka dem men då hade det ju blivit så att jag varit tvungen att vänta på skjuts av mannen.

Nu kan man ju bara ta en sådan där spontan road tripp när man känner för det =)

                                                  


               

För visst är det skönt att bara sätta sig i bilen och köra, köra utan att planera. Ja det tycker iaf jag.

Så visst är det en sorts frihet att ha körkort, men det är oxå dyrt, för idag tycker jag att det är svindyrt att ta körkort.

Jag betalade 6500:- Då ink halkbana & uppkörning. Så jag kom undan billigt!

Men idag ska man ju även betala för ett sk intyg för de man ska övningsköra med plus att de ska gå en liten kurs innan de blir godkännda att köra med.

Här är lite olika priser på vad det idag kostar...

Körkortstillstånd220 kr 
Körkortstillstånd efter återkallelse1670 kr 
Kunskapsprov, dagtid325 kr 
Kunskapsprov, efter 18.00 och helg400 kr 
Säkerhetskontroll (omprov) för behörighet BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D och DE, dagtid325 kr 
Säkerhetskontroll (omprov) för behörighet BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D och DE, efter 18.00 och helg400 kr 
Körprov för behörighet B, B96, C1, C, D1 och D, dagtid800 kr 
Körprov för behörighet B, B96, C1, C, D1 och D, efter 18.00 och helg1040 kr 
Trafikverkets bil vid uppkörning*400 kr 
Körprov för övriga behörigheter (A1, A2, A, B+B96, BE, C1E, CE, D1E och DE), dagtid1650 kr 
Körprov för övriga behörigheter (A1, A2, A, B+B96, BE, C1E, CE, D1E och DE), efter 18.00 och helg2145 kr 
Tillverkning av körkortet150 kr 
Fotografering (på Förarprovskontor)80 kr 

Jag undrar vad det kommer att kosta om 4år när det är dags för Anton eller om 10år när det är dags för Melody att ta sitt....

Av Jenny - 8 maj 2015 13:36

                                                  
      


Basenjin är känd för att den inte kan skälla, men nej det innebär inte att det är en tyst ras för de har en hel del andra läten för sig. De jamar, gurglar & joddlar, ja och nadra läten som man inte äns visste fanns. Dessa läten är kanske svåra att förklara men de har väldigt roliga läten för sig =)

Basenjin är en urhund med många av de vilda instinkterna kvar ,och bör därför socialtränas med omsorg.

Många gånger så får man hör att basenjin inte gör sig bra i småbarns familjer, men där håller jag inte riktigt med.

Basenjin gör sig utmärkt i en barnfamilj.Men barnen bör lära sig att respektera hundens sovplats och leksaker så finns alla förutsättningar för att det skall gå bra.

Men det kan man ju säga om alla hundraser. Det handlar om sunt förnuft som förälder!


Basenjin finns i 4 olika färger: Svart/vit & röd/vit & Brindle & Tricolor

       

Basenjin är ofta lekfull, käck och full av rackartyg. Rasen kan vara reserverad mot främlingar och mot andra hundar, särskilt efter könsmognaden. Även om basenjin anses vara en snäll hund är det ingen hund som passar alla, precis som hos andra raser. 

Rasen är självständig och tänker själv( väldigt mkt), och beskrivs ofta att likna katter till sinnet, jag brukar säga att en basenji är som en katt, hund & giraff i ett. 

Basenjin tvättar sig själv på liknande sätt som katter, tycker inte om kyla eller väta. Den sitter gärna på fönsterbrädan för att se ut, så blommor i ett fönster där din Basenji vill vara rekomenderas inte =)


Att ha en stor skopa humor kan vara ngt att rekommendera då du skaffar en basenji för troligen kommer du som ägare att finna dig i situationer du aldrig trott du skulle hamna i som hundägare.


Att sova länge och gå och lägga sig tidigt är för basenjin det "rätta" sättet. För får en basenji det den behöver i motion och hjärn gympa så sover den mer än gärna, en riktig värmedyna att ha i sängen.


Basenjin är väldigt flock bunden, och då menar jag inte bara de andra hundarna utan hela familjen, de är väldigt noga med att alla är på plats. Ja att älska en basenji är inte svårt.

                                  

Soldyrkande, fantasifulla & kärleksfulla, ja det är basenjin!




Av Jenny - 7 maj 2015 07:20

           

Av Jenny - 6 maj 2015 11:38

Det är så sorgligt att jag ska behöva förklara och verkligen punkta upp vad jag menar i min blogg.

En blogg handlar för mig om fritt skrivande.

 Men Jag måste tydligen förklara ordagrant, vad som sker & händer i min omgivning.


Nu innan jag fortsätter så ska jag be er andra om ursäkt då ni inte kommer att förstå , men det här är ngt som jag känner att jag måste ta upp!

Då det har spårat ur totalt..

Ta upp för att få ett slut på detta jagande, detta urbota dumma beteende! Vuxna människor som i sina sinnens fulla bruk, tror att allt jag bloggar om, alla jag pratar med, allt jag säger handlar om dem, men ärligt, jag klev ur denna sandlåda för 5 år sedan, jag stod på mig, jag bröt kontakten med dessa människor.

Så jag måste återigen påminna dessa personer om att mitt liv cirkulerar inte kring er, jag tog avstånd men det är tydligen väldigt svårt för er att förstå....

Det är så tråkigt!! Så frustrerande att de känner att de måste ha en sådan kontroll på mig, att tala om vad jag får och inte får skriva eller göra i mitt liv...Jag är iaf vuxen.


Nu!

Igår skrev jag ett inlägg med titeln  -Nu Så, jag skrev att jag var glad och att den här händelsen kommer att ta hela dagen & att det kommer att ske den 22 maj. Att jag var så glad att jag to.m nynnde..Och den som väntar på ngt gott mm


Och nu är det tydligen så att det är ett STORT datum för de här personerna, ett datum som de lägger hela sin tillvaro kring, ngt jag varken bryr mig i eller vill bli indragen i , men enligt deras kommentarer som smattrade in på min blogg, så var det tydligen det jag bloggade om.. Mitt liv borde tydligen cirkulera kring deras händelse oxå!

Men nu är det inte så!!! Jag har ett bredare liv än så...

Utan för mig handlar det om att få det ny kaklat i köket.

Mattias och jag var ner till SH och valde kakel till köket för ca 6 månader sedan, vi har nu en plastmatta ovanför bänken & spisen, så ni kan ju gissa hur den ser ut.

   

Gul & äcklig och det är omöjligt att få ren.

Nu var det så att första kaklet vi valde, försvann ur sortimentet och det innebar att vi var ner till SH och valde ytterligare ett nytt, igår ringde de igen ifrån Ropa Produkter ( de som ska sätta plattorna) och talade om (igen) att den platta vi valt gått ur sortiment, så idag var vi ner för tredje gången och valde kakel *suck*

Men jag fick iaf i går en tid för uppsättning DEN 22/5..... Och de kommer att komma hit kl 07,30 och vara här hela dagen, alltså fram till 16,00!!!!!


Till det hela hör att min stora syster var här i går och vi började att diskutera det här med hantverkare, vi skrattade åt att man kanske, om det var ngt att vila ögonen på så kunde jag ju alltid vrida upp värmen så att de vart tvungen att ta av sig tröjan , men detta är tydligen ngt som inte var ok i dessa ego centrerade människors *ursäkta* lilla och otroligt självupptagna värld.

Vi spann vidare på det här med ögongodis och A skojade to.m om att hon skulle avbryta sin semester den dagen för att komma hit och sitta på en stol för att bara titta..

Men enligt de kommentarer som jag fick ( och nej jag tänker inte publicera, för det är för mig så otroligt pinsamt, för de som skrivit dem!) så bloggar jag tydligen, oavsätt inlägg om dem och deras förehavanden...


De skriver att de har varit i kontakt med Datainspektionen för att se över min blogg då det bara skrivs & hotas emot dessa personer...

Ja vad ska man säga?? Jag skäms så otroligt över detta då det alltid blir jag som få förklara för människor i min omgivning, ja och andra som varit i kontakt med dessa personer.

Men varför det finns människor som absolut gör allt i sin makt för att nervärdera och smutskasta mig och de runt mig bara för att jag har sagt Stopp, är för många ofattbart.

Dessa personer läser alltså in "sig" i mina inlägg, läser ngt som inte finns, det är för mig igen ofattbart, men vet ni, NI har ett val!!!

SLUTA LÄSA MIN BLOGG om den nu stör er så mkt, för den handlar inte om er, mer än det här inlägget, men det är ju precis vad ni vill..Men inga namn nämns och det kommer det aldrig att göra!!!


För det är ju lite så här! Om man tar åt sig av ett inlägg så kanske det innebär ngt?? Eller hur??

Men det kan inte jag stå för, för det är ju upp till var & en!

Jag tänker inte sluta att blogga, vill ni läsa så gör det, men tyd inte in ngt som inte finns ( ja jag upprepar mig) i hopp om att det ska sjunka in!


Så snälla, gå vidare med era liv och planer och åtaganden, men blanda inte in mig i era det, för jag finns inte med där. Och kommer inte att lägga mig i eller prata om det, jag vill inte, när ska ni förstå detta?

Att hänga upp sig så mkt på ngn annan säger en del om er, men det få ni stå för. 


Så för att göra det här så enkelt för er som möjligt så kommer det punktat:

1. Nytt kakel i köket

2.22/5 Kl 07,30-16

3.Skratt med stora syster över hantverkare

4,Val av kakel 3 gånger

5. Inte era förehavanden!


Så nu hoppas jag att det här är ett avslutat kapitel och att ni kan gå vidare utan att blanda in min blogg ??

Och jag ska försöka att vara så tydlig som möjligt i mina kommande inlägg.





Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation


Hej och välkommen!
Här bloggas det om allt mellan punkt & komma.
Uppehåll & aktiv, ja det varierar. Ibland faller lusten in för att inästa stund hindrs av tidsbrist. Men med tålamod och fantasi så kommer det att bloggas på.

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards